Team 3-4Betrokken bij de basis
Om de overgang tussen groep 2 en 3 vloeiend te laten verlopen, bewegen en spelen de kinderen in groep 3 ook veel. In het eerste half jaar leren ze om de dag een nieuwe letter waardoor ze in snel tempo veel woorden kunnen lezen en schrijven. Het tweede halfjaar wordt er naast technisch lezen ook ingestoken op begrijpend lezen. In groep 4 worden de schrijfletters herhaald en de hoofdletters aangeboden. Ook komen de spellingsregels om de hoek kijken. In de loop van groep 4 zal het leestempo omhoog gaan, waarbij veel lezen essentieel is op school en thuis. Door veel te lezen wordt ook de woordenschat vergroot. Bij rekenen wordt in groep 3 een start gemaakt met optellen en aftrekken tot 20. Aan het einde van dat jaar hebben de kinderen al kennis gemaakt met rekenen tot 100. Naast plus- en minsommen en het splitsen van getallen, leren de kinderen ook klokkijken. Er wordt veel gespeeld en geoefend met hele uren, halve uren en kwartieren. In groep 4 breidt het rekenen zich uit met sommen t/m 100, het leren van de keersommen en de analoge klok volledig aflezen. Ook maken ze hier kennis met de digitale klok. Verder is er natuurlijk aandacht voor samen spelen en samen werken in de eigen groep, maar ook tussen de groepen 3-4. Een mooi voorbeeld hiervan is het dagelijkse rekencircuit, waar alle kinderen uit deze leerjaren spelenderwijs rekenen, passend bij hun niveau. Door dit brede aanbod gaan de leerlingen met een stevige basis door naar groep 5. Naast het hard werken in 3-4 is er ook erg veel plezier! | |
Kerstkaarten, oproep glazen potjes en start kern 6
Vandaag zijn we aan de slag gegaan met het maken van kerstkaarten voor mensen die bij ons in de wijk wonen. Maandag zullen we ze rondbrengen. Zijn ze niet mooi geworden?
Volgende week woensdag wil ik met de kinderen glazen potjes versieren, zodat we deze tijdens het kerstdiner kunnen…