Voel je veilig beleid
“Ik gedraag me”Wij zijn trots op ons schoolklimaat. In de klassen heerst een positieve sfeer, waarbij de leerkracht een voorbeeldrol aanneemt.
| |
1. Ik help een ander 2. Ik kijk een ander aan 3. Ik luister naar een ander 4. Ik ben rustig op de gang 5. Ik ga netjes met de spullen om | |
Binnen ons onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. Door coöperatieve werkvormen in te zetten oefenen de leerlingen met samenwerken, hun sociale vaardigheid verder te ontwikkelen en goed om te gaan met elkaar. Samen met klasgenoten ondernemen we activiteiten en opdrachten die dit ondersteuen. Verder zetten wij de methode Leefstijl in, voeren we groepsgespreken en individuele kindgesprekken. | |
Voel je veilig protocolEr is een verschil tussen plagen en pesten. Onder plagen verstaan we gedrag tussen leerlingen die aan elkaar gewaagd zijn. De ene keer doet de een iets onaardigs, een volgende keer is het de ander. Plagen is een spelletje, niet altijd leuk, maar nooit echt bedreigend. Plagen kan wel overgaan in pesten.
Gedragscode ongewenst gedragBinnen de Groeiling werken wij actief aan veilige scholen. We hanteren daarbij deze Gedragscode van De Groeiling. Tenslotte hebben wij nog de Klokkenluidersregeling.
Vermoedens huiselijk geweld en kindermishandelingWanneer er vermoedens bestaan dat binnen de thuissituatie van een leerling sprake is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling en/ of verwaarlozing dan is de school verplicht de signalen in kaart te brengen, te bespreken met de ouders/verzorgers en een afweging te maken of het vermoeden gemeld moet worden bij Veilig Thuis. Zie voor meer informatie omtrent de te nemen stappen in dit kader: Protocol huiselijk geweld en kindermishandeling. | Gedragsprotocol IKC SchatrijkHet kan voorkomen dat de verhouding tussen school en ouders onder druk komt te staan doordat
In eerste instantie zal de school middels gesprekken de situatie proberen te verbeteren. Lukt dit niet dan kan schorsing en verwijdering aan de orde zijn.
Wat te doen als u ontevreden bent?Wanneer u niet tevreden bent over de gang van zaken binnen onze school willen wij u vragen dit te bespreken bij de direct betrokkene(n). We gaan graag met u in gesprek om te kijken naar oplossingen. Mocht dit niet naar tevredenheid verlopen, kunt u daarna overleg met de directie van de school is gesprek. Vervolgens zou het bestuur (CvB) benaderd kunnen worden. Pas wanneer ook deze afhandeling niet tot tevredenheid heeft geleid, kan men een beroep doen op de klachtenregeling van De Groeiling. Zie voor nadere informatie hierover: de klachtenregeling. Wanneer u het moeilijk vindt om uw klacht aan te kaarten kunt u eventueel contact zoeken met de vertrouwenspersoon, Leonie Lakerveld.
Hoe gaan we om met de privacy van u en uw kinderen?We vinden het belangrijk dat zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonlijke gegevens en die van uw kinderen. Daarbij houden we ons aan vanzelfsprekend aan de Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP). De Groeiling heeft een Privacyreglement opgesteld waaraan wij ons houden.
Internet en sociale mediaSociale media spelen een belangrijke rol in het leven van leerlingen, hun ouders én onderwijzend personeel. Het gebruik van sociale media is onderdeel van het gedrag van leerlingen binnen de school. Sociale media kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen leuker te maken, om contact te houden met vrienden en te experimenteren en grenzen te verleggen. Maar sociale media brengen ook risico’s met zich mee, zoals pesten en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens. Met dit reglement kan het gesprek op school, in de klas maar ook thuis gevoerd worden over wat er gewoon is op sociale media (en wat niet). De afspraken zijn van toepassing op alle leerlingen, medewerkers, ouders/verzorgers van De Groeiling. Zij gaan over het gebruik van mobiele telefoons en sociale media op school en in de klas, maar ook over het mediagebruik buiten de school. |
IKC SchatrijkEendrachtsweg 30 | Zoeken
|
Locatie | Stuur ons gerust een bericht |